Esa Mäkinen: Puheenjohtajan uuden vuoden tervehdys

Esa3

Toivotan kaikille hyvää uutta vuotta 2014!

Olen Sipoon Vihreiden uusi puheenjohtaja. Työskentelen luokanopettajana Fredrika-koulussa Porvoossa ja asun Hindsbyssä. Sipoossa olen asunut nelihenkisen perheeni kanssa reilun vuosikymmenen. Meidät veti tänne toimiva kaksikielisyys. Muita minulle tärkeitä asioita kotikunnassani ovat esimerkiksi Sipoonkorpi ja Lilla Villan.

Tämän vuoden aikana saamme seurata sote- ja kuntauudistushässäkän hiipumista. Monenkirjavan hallituksen viimeinen työvuosi mennee asemien varmistelussa seuraavia eduskuntavaaleja odotellessa – tai pelätessä. Sipookin saanee ainakin vähäksi aikaa työrauhaa kasvun ja itsenäisen tulevaisuuden realistiseen suunnitteluun.

Keväiset europarlamenttivaalit ovat luultavasti vuoden 2014 merkittävin poliittinen tapahtuma. Sipoon Vihreätkin aktivoituvat keväällä tekemään vaalityötä. Tätä kirjoittaessani Vihreät ovat asettaneet 13 ehdokasta.  Tavoitteena on täysi 20 ehdokkaan lista. Juuri äskettäin uutisoitiin Pekka Haaviston päättäneen, että hän ei lähde ehdolle, vaan keskittyy ministeritehtäväänsä. Tämä on valitettava uutinen varsinkin meille pienemmillä paikkakunnilla toimiville vihreille. Presidentinvaaleissa 2012 Pekka Haavisto keräsi Sipoostakin ensimmäisellä kierroksella yli 2000 ääntä ja toisella lähes 4000 ääntä. Haavisto-ilmiö oli ja meni, eikä sitä voi jäädä kaipailemaan. Mutta todennäköisesti Pekka Haavisto olisi ollut äänestäjiä innostava ehdokas ja hän olisi varmasti saanut hyvin ääniä erityisesti niillä alueilla, joilla vihreiden kannatus on vielä pientä tai lähes olematonta. Moni olisi voinut kokeilla vihreän äänestämistä toisenkin kerran!

Edellisessä kappaleessa oli ensimmäisessä virkkeessä sana ”luultavasti”. Kirjoitin noin, koska tasa-arvoista avioliittoa tavoittelevan kansalaisaloitteen käsittely eduskunnassa voi hyvinkin nousta kuohuttavammaksi poliittiseksi puheenaiheeksi ja mediamylläkäksi kuin eurovaalit. Eiköhän tämä aloite tule nyt käsitellyksi kunnialla ja loppuun saakka. Pidän aloitteen läpimenoa todennäköisenä. En missään tapauksessa halua, että asia jää kesken ja sitten seuraavissa eduskuntavaaleissa tämä sinänsä pieni asia pääsee estämään todella tärkeiden kohtalonkysymysten nousemista vaaliteemoiksi.

Seuraavista vaaleista on tehtävä kunnolliset ilmastovaalit. Tämän teeman alle mahtuvat niin suomalaisten työn ja toimeentulon kysymykset kuin kaikken laajimmat tulevaisuusnäkymät yhteiskunnassamme. Ilmastonmuutosta koskeva uusin tieteellinen tieto ei ole mitään mukavaa luettavaa. Jos maapallon keskilämpötila nousee lähivuosikymmeninä 4-6 astetta, eivät nykymuotoiset yhteiskunnat voi selvitä. Maailmamme voi muuttua peruuttamattomasti ja hallitsemattomasti. Suunnanmuutokselle on vielä aikaa -yksiäkään vaaleja ei vaan voi enää hukata.

Vuoden 2015 eduskuntavaaleihin valmistautuminen aloitetaan jo vuoden 2014 loppupuolella. Yhteistyössä Vihreän Liiton Uudenmaan piirin kanssa Sipoonkin vihreillä on tuhannen taalan paikka: Onnistunut ehdokasasettelu ja hyvä kampanja tarvitaan, jotta saadaan viime kertaista parempi vaalitulos. Uudenmaan vaalipiiri on mahdottoman laaja ja ilman fiksua yhteistyötä ei tulosta vihreille synny.

Vielä eräs tärkeä vihreä teema on syytä huomioida: joukkoliikenteen vapauttaminen kilpailulle lähestyy. Olen sitä mieltä, että pienyrittäjien kekseliäisyyttä ja markkinoita tällä alalla todella tarvitaan. Jäykkyyden ja kartellien aika on ohi. Minun puolestani vaikka venäläiset marshrutka-pikkubussit saisivat tulla tarjoamaan Sipoon sisäistä liikennettä. Tai syntyisikö vaikka nopea pikavuoron tapainen “bussimetro” Söderkullasta Helsinkiin?
Sipoo on nyt myös HSLn jäsenkunta.  Uudet linjastosuunnitelmat on tehty ja ne näyttävät sekä hyviltä että huolestuttavilta. Jos sipoolaisten joukkoliikenten käyttö vähenee tai kokemukset uusista yhteyksistä ovat kielteisiä, on tarjontaa nopeasti korjattava vastaamaan paremmin käyttäjien todellisia tarpeita. Joukkoliikenteen käyttäjien osuus on saatava kasvamaan, väheneminen olisi surkea epäonnistuminen kestävän yhteiskuntarakenteen tavoittelussa. Nikkilän henkilöjunaliikenteen aloittamisesta päättäminen kuuluu nyt muuten tälle joukkoliikenteen asioita hoitavalle “metropolihallinnolle”, jähmeä VR ei enää siitä päätä. Asia voisi saada aivan uudenlaista vauhtia, jos kunta ryhtyisi asiassa aktiiviseksi yhdessä Keravan kanssa.

Esa Mäkinen